Begin dit jaar kwamen leerkrachten massaal op straat om te protesteren tegen de pensioenhervorming en eisten ze dat hun beroep aantrekkelijker wordt. Een aantrekkelijker beroep zou op zijn beurt een oplossing kunnen bieden voor het nijpende lerarentekort. Maar hoe kijkt de Belgische bevolking hier eigenlijk naar? Recent onderzoek werpt een interessant licht op deze kwestie, met opmerkelijke verschillen tussen de gewesten.
Loonsverhoging: een verdeeld land
Wat meteen opvalt, is de terughoudendheid van de Vlamingen ten aanzien van een hoger loon voor leerkrachten. Minder dan een derde van de Vlamingen vindt dat leerkrachten recht hebben op meer inkomen. De meerderheid staat onverschillig tegenover een eventuele loonsverhoging voor onderwijspersoneel.
Heel anders is de situatie in Brussel en Wallonië. In Brussel is maar liefst 55 procent van de bevolking voorstander van een hoger loon, terwijl dit in Wallonië 45 procent bedraagt. Dit significant hogere percentage in het Franstalige landsgedeelte is opmerkelijk, en wordt waarschijnlijk mede verklaard door het feit dat leerkrachten in het Franstalig onderwijs over het algemeen minder verdienen dan hun Nederlandstalige collega’s. Het is dan ook logisch dat de roep om een hoger loon sterker is in regio’s waar de huidige verloning als lager wordt ervaren.
Prestaties en vaste benoeming: consensus in België
Hoewel er duidelijke verschillen zijn over het loon, is er wel een breed draagvlak over een ander heikel punt: de mogelijkheid om slecht presterende leerkrachten makkelijker te kunnen ontslaan. In Vlaanderen is bijna 80 procent het hiermee eens, wat duidt op een sterke publieke opinie voor meer flexibiliteit en accountability in het onderwijs.
Ook het systeem van de vaste benoeming staat ter discussie. Weinigen zien nog het nut in van dit systeem. Slechts een kwart van de Vlamingen vindt het essentieel dat de vaste benoeming behouden blijft, terwijl bijna de helft ervan af wil. In Brussel en Wallonië is minder dan de helft nog gewonnen voor het systeem, wat aangeeft dat de discussie over het moderniseren van de arbeidsvoorwaarden in het onderwijs breed gedragen wordt over de gewestgrenzen heen.
De Stemming is een onderzoek door de Universiteit Antwerpen en Université Libre de Bruxelles in opdracht van VRT, De Standaard en RTBF. Sinds 2020 vindt het jaarlijks plaats. Voor het eerst is het onderzoek ook gevoerd in Brussel en Wallonië.
Bron: VRT, 26 mei 2025 – https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/21/de-stemming-methode-resultaten/