Sorting by

×

Agressie bij De Lijn: impact blijft groot

 

De harde cijfers
De cijfers liegen er niet om: in  2022 waren bij chauffeurs van De LIjn 3524 dagen aan werkonbekwaamheid  na agressie. Dat is gigantisch veel, en dat aantal stijgt jaar na jaar. De vakbonden voerden dan ook actie voor meer middelen, voor de toepassing van snelrecht, voor een wettelijk kader voor bodycams, voor camera’s, extra controleurs en afgesloten stuurposten. 

Impact van agressie blijft groot
De Lijn stelt vast dat er minder aan agressie gerelateerde arbeidsongevallen met werkverlet zijn in 2023. Dat is inderdaad al een goede zaak vindt de Minister maar helaas moeten we nog veel te vaak praten over agressie. 
In 2023 heeft dat zich niet echt vertaald in minder dagen werkverlet. Daarbij komt dat een aan agressie gerelateerd arbeidsongeval vaak een grotere psychologische impact heeft, en zodoende ook aanleiding geeft tot een langere periode van werkverlet. Maar het klopt dus wel dat het aantal uren dat mensen werkonbekwaam zijn vanwege agressie, toeneemt. Dat bevestigt dan toch wel dat de impact van de agressie die een chauffeur ondervindt, zeer groot is. Dit bevestigt dan ook dat de problematiek niet te onderschatten is.

Het  10-puntenactieplan in uitvoering.
Minister Lydia Peeters gaf de stand van zaken van het 10-puntenactieplan.
Actie 1: alle bussen van De Lijn worden uitgerust met afgesloten stuurposten
Actie 2: aanwerven van 67 extra Lijncontroleurs die ingezet zullen worden in functie van veiligheidsverhoging en controle op zwartrijden
Actie 3: extra ondersteuning en opleidingen van chauffeurs en controleurs.
Actie 4: versterkte samenwerking via ‘protocol veilig op de weg’ dat in 2011 werd getekend tussen de vier openbaar vervoermaatschappijen

Actie 5: gebruik en uitwisseling van camerabeelden verder optimaliseren
Actie 6: versterkte samenwerking tussen De Lijn en de politie met mogelijkheid tot digitale aangifte voor De Lijn en exploitanten
 Actie 7: busverbod – maatregel bestuurlijke overheid
 Actie 8: strafverzwaring bij geweld tegen personen met een maatschappelijke
 Actie 9: provinciaal overleg tussen De Lijn, Politie en Openbaar Ministerie inzake toezicht, opsporing en vervolging
 Actie 10: Lijncontroleurs worden mee opgenomen in de federale werkgroep bodycams

 

Bronnen: 

Vraag om uitleg van Els Robeyns aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, over de stijging van het aantal buschauffeurs dat werkonbekwaam is na agressie – commissievergadering Vlaams Parlement – 14/12/2023
Schriftelijke vraag van Marino Keulen aan minister Lydia Peeters – Publicatie 1/12/2023 
Vlaams Parlement, 26 oktober 2023- “De CEO van De Lijn heeft het recht om de problemen aan te kaarten”

​ 

Leave your thoughts

Archieven

Categorieën

Werkenbijdegemeente  is een partnersite van: werkenbijdeoverheid