Burgemeester moet uitzonderingen voor cultuursector bekijken.

Bron: VRT-NWS, 20 augustus 2020

De cultuursector reageert ontgoocheld op de nieuwe Corona-maatregelen. Het blijft volgens de sector zo goed als onwerkbaar.

Vanaf 1 september zal er een mogelijkheid zijn om meer toeschouwers toe te laten, met name voor “permanente infrastructuren”. Het zal de burgemeester zijn die in eerste instantie de aanvraag bekijkt.

Om wat zekerheid te geven aan de sector cultuur wordt dit dus de prioriteit van de komende dagen.

Brugse burgemeester Dirk de Fauw: “Overtuigd dat Concertgebouw en Stadsschouwburg meer dan 200 mensen zullen kunnen toelaten”

Vanaf september zullen indoor evenementen maximaal 200 personen kunnen ontvangen, denk bijvoorbeeld aan sportevenementen of een concert. Cultuurhuizen of sportorganisaties zullen via hun burgemeester wel een uitzondering kunnen aanvragen voor méér toeschouwers.

Dirk de Fauw (CD&V), de burgemeester van Brugge, vindt dat een goede maatregel. “Wij kennen als burgemeester de situatie ter plaatse goed, we kennen de gebouwen en de mensen die het organiseren. Wij nemen graag die verantwoordelijkheid op ons.” Al hoopt hij wel dat de bevoegde Vlaamse minister zijn of haar uiteindelijke fiat dan wel vlug zal geven.

Concreet voor Brugge denkt burgemeester de Fauw dat er mogelijkheden zullen zijn voor de Stadsschouwburg en het Concertgebouw om meer mensen toe te laten. Ook voetbalclubs Cercle en Club Brugge zijn al bezig met een protocol. Voor Club Brugge, met een potentieel van ruim 22.000 abonnees, zal dat allicht niet heel evident zijn.