De frustratie van de omgevingsambtenaar

Lokale politici bezondigen zich aan belangenvermenging bij het verstrekken van omgevingsvergunningen. Dat is alvast wat bijna de helft van de leidinggevenden binnen de eigen administratie vermoedt.

Bevraging  van  ambtenaren diensten stedenbouw en omgeving

De bevraging gebeurde door een masterstudent stedenbouw en anoniem. In totaal  gaven 119 omgevingsambtenaren hun mening. Daarbij was er bij 46% van de bevraagde ambtenaren een vermoeden van belangenvermenging bij het lokaal stedenbouwkundig beleid. Hoewel er geen harde bewijzen zijn of cijfers, maar enkel percepties, biedt dit gegeven interessante informatie.

Ook komt naar voor dat het gegeven vooral bestaat in kleinere gemeenten waar de politiek dicht bij de burger staat. Zo gaf geen enkele gemeente boven de 50.000 inwoners aan dat er een vermoeden van belangenvermenging is. Maar vooral in kleinere gemeenten, met minder dan 10.000 inwoners, waren er duidelijk soms frustraties.

Perceptie en motivatie

De neiging om het eigen kiespubliek iets te gunnen en zo in de gratie te komen, leidt er volgens een ambtenaar toe dat de situatie alleen maar verergert in de aanloop naar lokale verkiezingen van 2024. Het is meteen ook nefast voor het werk van plichtbewuste ambtenaren die hun motivatie om te werken voor gemeentebesturen en lokale politici steeds meer dreigen te verliezen.

Percepties hebben  een impact op de motivatie van ambtenaren.  In die zin is de perceptie van ambtenaren stedenbouw niet onbelangrijk om hun functioneren te verstaan.

Bron: Apache, onafhankelijke nieuwssite, 24 juli 2023  en De Standaard, 4 augustus 2023