Definitieve goedkeuring kaderbesluit rechtspositieregeling personeel lokale en provinciale besturen

20 januari 2023 op voorstel van viceminister-president Bart Somers

​Na advies van de Raad van State keurt de Vlaamse Regering definitief het kaderbesluit goed dat de minimale voorwaarden vaststelt van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen. Het kaderbesluit integreert nagenoeg alle besluiten over de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen in één besluit, en genereert meer vrijheid voor het voeren van een modern lokaal personeelsbeleid. Het besluit zet ook in op verschillende vernieuwingen: het wegwerken van de verschillen tussen statutaire en contractuele personeelsleden, inzetten op interne mobiliteit tussen de lokale of provinciale besturen en op externe mobiliteit tussen overheidsniveaus en de private sector. Ten slotte introduceert het besluit ook verschillende moderne HRM-instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.

Wijzigingendecreetlokaalbestuur 07 10 22.pdf