Deontologische commissie voor het lokale bestuur

Vanaf maart 2023 zijn alle steden en gemeenten in Vlaanderen verplicht om een deontologische commissie op te richten. Die moet erop toezien dat de lokale politieke mandaten op een verantwoorde manier ingevuld worden. Het Vlaamse Parlement stemde het decreet deontologische commissie op 1 februari goed. Tot nu toe beschikte 1 op 3 lokale besturen over een deontologische commissie.

Na de plenaire goedkeuring door het Vlaams Parlement, bekrachtigde de Vlaamse Regering dit voorstel van decreet op 3 februari. Daarna werd de publicatie in het Belgisch Staatsblad aangevraagd. De nieuwe regeling gaat in 10 dagen na de publicatie in het Belgisch Staatsblad. Naar alle verwachting treden deze bepalingen in maart 2023 in werking.

Lokale besturen zijn al sinds 2007 verplicht om een deontologische code vast te leggen. De deontologische code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch correct te handelen als ze hun mandaat uitoefenen. De deontologische commissie zal toezien op die code.

Bron: Agentschap Binnenlands Bestuur, 8 februari 2023.

Lees ook: VVSG-modellen – deontologische code : https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/deontologie-mandataris