Loonkosten steden en gemeenten stijgen met 735 miljoen

De uitgaven van steden en gemeenten liggen dit jaar 1,4 miljard euro hoger dan in 2019 werd begroot. Dat zegt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez (CD&V), die cijfers opvroeg bij minister van Binnenlands Bestuur Gwendolyn Rutten (Open VLD). Volgens hem gaat te veel geld uit het Gemeentefonds naar Antwerpen.

Warnez geeft toe dat het niet onlogisch is dat de overheidskosten zijn gestegen en verwijst in “De ochtend” op Radio 1 naar de Oekraïnecrisis en energiecrisis, maar zegt wel dat 1,4 miljard euro een “absoluut record” is.

“De personeelskosten zijn gestegen met meer dan 700 miljoen euro, de energiekosten met bijna 300 miljoen euro en de werkingskosten met meer dan 300 miljoen euro. Dat zijn een pak centen en dat kunnen de lokale besturen niet zomaar dragen”, aldus Warnez.

De cijfers

Door acht indexaanpassingen in drie jaar tijd stegen de loonkosten met 735 miljoen euro, oftewel 22,3 procent meer dan voorzien. De lokale besturen moeten 6,75 miljard euro in plaats van 6,015 miljard euro neertellen.

Ook de geschatte energiekosten liggen aanzienlijk hoger dan verwacht: deze stegen met 119 procent tot 294 miljoen euro. Uitgaven voor goederen en diensten stegen tot 246 miljoen, wat neerkomt op 338 miljoen euro boven de voorspellingen voor 2023.

Te veel geld naar Gent en Antwerpen
Warnez erkent dat Vlaanderen heel wat financiële inspanningen heeft gedaan voor de lokale besturen, maar die zijn volgens het parlementslid niet altijd even rechtvaardig. Hij pleit dan ook voor een herziening van het Gemeentefonds, één van de belangrijkste bronnen van inkomsten voor de steden en gemeenten.

“De verdeling van de middelen is totaal scheefgetrokken”, zegt hij. “Er gaat te veel geld naar Antwerpen en te weinig naar de rest van Vlaanderen. Zo krijgt de stad in 2023 uit het Gemeentefonds liefst 1.488 euro per inwoner, terwijl de rest van Vlaanderen het met slechts 270 euro moet doen.”

Ook Gent krijgt veel meer middelen dan de rest van Vlaanderen, zegt Warnez in “De ochtend”. “Ik begrijp dat grote steden extra financiering nodig hebben om bijvoorbeeld sociale armoede – die in de steden groter is dan op het platteland – aan te pakken, maar Antwerpen en Gent gaan nu samen met 40 procent van de middelen lopen.”

“Het is tijd om actie te ondernemen en te zorgen voor een eerlijkere verdeling van middelen, zodat alle gemeenten in Vlaanderen kunnen floreren.”

Bron: VRT-NWS, 25 november 2023 Uitgaven steden en gemeenten 1,4 miljard euro hoger dan verwacht: “Er gaat te veel geld naar Antwerpen”