Oost-Vlaanderen, Limburg en Vlaams-Brabant wachten op nieuwe gouverneurs

Bron: Het Nieuwsblad, 7 juli 2020

De Vlaamse regering moet op zoek naar nieuwe provinciegouverneurs voor Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg. Zeker de Oost-Vlamingen wachten al een tijdje: de provincie zit al bijna twee jaar zonder gouverneur. Een objectieve selectieprocedure veroorzaakte een conflict in de vorige Vlaamse regering, waarna eind vorig jaar werd beslist om terug te keren naar de oude gewoonte van politieke benoemingen. Minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) wilde de knopen tegen de krokusvakantie doorhakken, maar dat lukte niet.

Zicht op een nieuwe timing is er nog niet, gaf Somers dinsdag aan na een vraag van sp.a-parlementslid Kurt De Loor. De Vlaamse regering wilde de gouverneurs niet midden in de coronacrisis vervangen, klonk het. “Gouverneurs hebben in die crisis een belangrijke rol op het vlak van noodplanning en zijn de knieschijf tussen de lokale besturen en de Vlaamse en federale overheden. Ze spelen die rol goed. In het midden van een storm verander je niet van kapitein”, zei hij.

De gouverneurs moeten in elk geval vervangen worden, benadrukte Somers nog. “Het benoemen van de gouverneurs liep vertraging op door de coronacrisis, maar in de Vlaamse regering beseft men dat je dit niet kan blijven uitstellen”, vulde hij even later nog aan. Maar Somers laat zich niet vastpinnen op een deadline. “Wanneer het dossier rijp is en de omstandigheden er zijn, zullen we de juiste mensen aanduiden als gouverneur”, klonk het in Commissie.

“Een flauw excuus”, vond De Loor. “U steekt zich weg achter de coronacrisis om te verklaren waarom er nog geen beslissing is, maar bij mijn weten viel de krokusvakantie nog voor de coronacrisis.”

De Loor kreeg bijval van Groen-parlementslid Jeremie Van Eeckhout. “Eigenlijk zouden we de regering nog moeten bedanken voor het goede bestuur. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop, en het is te gek dat u met dat praatje probeert weg te komen.” Van Eeckhout hekelde tegelijkertijd de terugkeer naar de oude selectieprocedure. “De crisis heeft aangetoond dat provinciegouverneurs belangrijk zijn, en dat ze getoetst moeten worden op hun competenties en niet op hun partijkaart.” Chris Janssens (Vlaams Belang) noemde de terugkeer naar de politieke benoemingen “een slechte zaak voor de geloofwaardigheid van politiek in dit land”, al benadrukte hij ook dat de provincies voor de extreemrechtse fractie een overbodig bestuursniveau zijn.