Preventieve coronatesten in Vlaamse woon-zorgcentra opgeschort.

Bron: De Morgen, 2§ september 2020 – 9u

Federaal minister Philippe De Backer (Open Vld), bevoegd voor de testcapaciteit, betreurt de beslissing van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid om het preventief testen van personeel in woon-zorgcentra op te schorten. Het Agentschap doet dat om tests te sparen voor het geval er een nieuwe uitbraak komt in de woon-zorgcentra. Maar volgens minister De Backer is er voldoende capaciteit om die preventieve tests verder te zetten.

Het agentschap zegt dat de federale overheid te weinig capaciteit heeft om personeel in de woon-zorgcentra in Vlaanderen preventief te testen. Momenteel zijn er duizend testen per dag voorzien voor het personeel van de Vlaamse woon-zorgcentra. Volgens het Agentschap is dat veel te weinig aangezien het zorgpersoneel uitgenodigd wordt voor een preventieve test zodra in de stad/gemeente het aantal besmettingen per 100.000 inwoners de kaap van 50 overschrijdt. Dat is intussen in bijna de helft van Vlaanderen al het geval.

De taskforce Covid-19 Zorg heeft daarom beslist om de preventieve screening voorlopig helemaal stop te zetten, al zeker tot 4 oktober. De duizend tests zullen voorzien worden als buffer om ervoor te zorgen dat er voldoende capaciteit is om bewoners en personeel te testen als er een uitbraak is in de woon-zorgcentra.

Volgens federaal minister De Backer is er wel voldoende capaciteit. Voor preventieve screening is er zelfs een ongebruikte capaciteit van nog eens 800 testen (bovenop de duizend per dag), zegt zijn kabinet. Ook testen bij een lokale uitbraak zou ten alle tijde mogelijk zijn.

“Ik betreur de beslissing van het Vlaams Zorgagentschap. In Wallonië en Brussel gaan de screenings verder. Dat kan in Vlaanderen ook tegen het bestaande tempo van 1.000 testen per dag of zelfs iets meer. We zullen contact opnemen met het Vlaams Agentschap Zorg en hen proberen te overtuigen de beschikbare capaciteit voor preventieve screening te gebruiken in goede samenspraak met de woon-zorgcentra wanneer preventief getest kan worden, net zoals dat gebeurt in andere deelstaten”, zegt de minister.