5 competenties voor de verbindende ambtenaar

Verbinden. Oftewel: vaardigheden in het contact leggen met de ‘buitenwereld’. Dit is een vaardigheid die voor de ambtenaar van de toekomst minstens zo belangrijk wordt als zijn expertise. Maar over welke competenties moet jij beschikken als verbindende ambtenaar:

Omgevingsbewustzijn
Je volgt relevante ontwikkelingen in de omgeving van de organisatie en benut deze kennis ten behoeve van de organisatie en/of je vakgebied.
Overtuigingskracht
Je bent een goede communicator en beschikt over een behoorlijke dosis overtuigingskracht.
Inlevingsvermogen
Je kunt goed invullen wat mensen beweegt die naar de gemeente toe komen met bijvoorbeeld een wens of de oplossing voor een gevoeld probleem.
Onderhandelingsvaardigheden
Je kunt onderhandelen. Dat betekent aan de ene kant dat je jouw ‘tegenstanders’ met open vizier tegemoet treedt. Maar het betekent aan de andere kant ook dat je niet te snel toegeeft omwille van de goede verstandhouding.
Beïnvloedingsvaardigheden
Je kunt een proces in de door jou gewenste richting sturen en zo de opvattingen en gedragingen van een ander veranderen.

Bron: 5 competenties voor de verbindende ambtenaar- Bestuursacademie NL