Vergelijken van personeelsverloop bij lokale besturen

Als overheidsorganisatie kan je de eigen gegevens van personeelsverloop vergelijken met de gegevens van andere overheden. Dit kan helpen om inzicht te krijgen in hoe de eigen organisatie presteert ten opzichte van vergelijkbare organisaties, en om eventuele problemen met het personeelsverloop in kaart te brengen en aan te pakken.

Benchmarking van personeelsverloop kan worden uitgevoerd op basis van verschillende criteria, zoals de grootte van de organisatie, de locatie,  het type overheid of de functie. De vergelijking van gegevens van personeelsverloop kan waardevolle inzichten opleveren, zoals:

Het identificeren van trends in personeelsverloop binnen de overheid.
Het identificeren van de belangrijkste oorzaken van personeelsverloop bij vergelijkbare organisaties.
Het vaststellen van de normen voor personeelsverloop bij de overheid.
Het ontdekken van best practices bij organisaties met een lager personeelsverloop als inspiratie voor de eigen organisatie.
Als ondersteuning bij het verder werken aan aspecten van de eigen organisatie.

Personeelsverloop berekenen: het personeelsverlooppercentage.

Het meten van personeelsverloop is belangrijk voor organisaties om inzicht te krijgen in de mate waarin werknemers de organisatie verlaten en om mogelijke problemen met betrekking tot personeelsbehoud te identificeren.

Er zijn verschillende methoden om dit te berekenen. We hebben bij de bevraging van werkenbijdeoverheid.be (04/2023) gebruik gemaakt van het verlooppercentage.

Het verlooppercentage kan worden berekend door het aantal werknemers dat de organisatie heeft verlaten  (door ontslag, pensionering, vrijwillig vertrek, enz.) in een bepaalde periode te delen door het totale aantal werknemers dat in dezelfde periode in dienst was. We hebben ervoor gekozen om als referteperiode 2022 te nemen.

We hebben dit zowel toegepast voor het natuurlijk verloop, als voor   het vrijwillig verloop  .

Er werden gegevens ontvangen van39 organisaties. Uiteindelijk werden gegevens uit 35 organisaties weerhouden (30 lokale besturen, 2 provinciebesturen, 3 intercommunales).

In totaal ging het over 16417 medewerkers.  Dat aantal werd gebruikt voor de berekening  van zowel het natuurlijk als vrijwillig verloop.

Vrijwillig verloop 2022: 3,97%

Op basis van de gehanteerde formule bekwamen we volgende resultaten:

Verlooppercentage natuurlijk verloop:

Verlooppercentage vrijwillig verloop:

Totaal personeelsverloop :

Voor het vrijwillig verloop bedroeg de mediaan 4,5%.

Op basis van de verschillende cijfers komen we tot een  voorstel van indicatie van vrijwillig personeelsverloop:

-Laag/minder dan gemiddeld personeelsverloop: <3%

-Gemiddeld personeelsverloop: 3 à 6%

-Meer dan gemiddeld / hoog personeelsverloop: >6%

Verder onderzoek, monitoring en actie

We zien het berekenen van het vrijwillig personeelsverlooppercentage als een eerste indicatie. Het is belangrijk voor organisaties om het vrijwillig verloop te monitoren en te analyseren om inzicht te krijgen in de oorzaken  achter het vertrek van medewerkers.

Door exitgesprekken, bevraging of andere vormen van feedback kunnen organisaties inzicht krijgen in de motieven van medewerkers en eventuele problemen identificeren.

Enkele pistes voor verder onderzoek kunnen zijn:

Exitgesprekken en bevraging: Organiseer exitgesprekken met vertrekkende medewerkers om inzicht te krijgen in hun redenen voor vertrek, ontevredenheid of andere belangrijke factoren. Daarnaast kunnen bevragingen onder zowel vertrekkende als huidige medewerkers worden gebruikt om meer informatie te verzamelen over eventuele knelpunten binnen de organisatie.
Analyseer feedback en verzamelde gegevens: Analyseer de verzamelde feedback en gegevens om gemeenschappelijke thema’s, patronen en knelpunten te identificeren. Kijk naar terugkerende redenen voor vertrek, ontevredenheid over specifieke aspecten van het werk of de organisatie, gebrek aan groeimogelijkheden, slechte communicatie, problemen met leidinggevenden, enzovoort.
Gesprekken met leidinggevenden en medewerkers: Organiseer gesprekken met leidinggevenden en medewerkers om hun perspectief op het personeelsverloop te begrijpen. Ze kunnen waardevolle inzichten bieden over mogelijke knelpunten op afdelingsniveau, teamdynamiek en problemen die specifiek zijn voor bepaalde functies of afdelingen.

Bron: Bevraging werkenbijdeoverheid.be.  Een uitgebreid artikel  hierover aan de hand van HR consultant Chris De Meerleer – Mens(en)werk – verschijnt deze maand in HR-connect (Vandenbroele).