Sorting by

×

Antwoorden op de arbeidskrapte: ‘doen is het nieuwe leren’.

 

 

‘Hoe krijg je jobs ingevuld ? Zoek niet naar de witte raaf maar naar de grijze duif’, zegt professor Peggy De Prins.

 

Doen is het nieuwe leren.

“Doen is het nieuwe leren” heeft betrekking op het idee dat leren het meest effectief plaatsvindt door middel van actieve ervaringen en praktische toepassing.

Bepaal bij de werving de kerncompetenties voor een job, en laat mensen verder leren op de werkvloer, in een niet-schoolse context, afgestemd op hun talenten en niet alleen op basis van hun tekorten. Dit concept sluit goed aan bij het aanleren van competenties, omdat competenties vaak vaardigheden en kennis omvatten die praktisch kunnen worden toegepast in verschillende werkcontexten.

Wanneer mensen competenties leren, zoals communicatievaardigheden, probleemoplossend vermogen, teamwork of leiderschap, is het belangrijk om ze de gelegenheid te geven om deze vaardigheden in de praktijk te brengen.

Door actief te oefenen en te experimenteren met de competenties die ze leren, kunnen medewerkers feedback ontvangen, hun zwakke punten ontdekken en hun vaardigheden verbeteren. Het biedt ook de mogelijkheid om te leren van fouten en uitdagingen die zich voordoen tijdens de praktische toepassing van die competenties.

 

Maak tijd voor reflectie

Daarnaast is het ook belangrijk om een reflectieve component toe te voegen aan het leerproces. Door regelmatig te reflecteren op de ervaringen en de competenties die zijn toegepast, kunnen medewerkers hun inzichten verdiepen en hun leerproces versterken. Voorbeelden van reflectie zijn zelfevaluatie, peer-feedback, begeleidende gesprekken (bv. functioneringsgesprekken)  of het bijhouden van een leerdagboek.

 

Werken aan een leercultuur

Geef ook medewerkers die al lang in een organisatie aan het werk zijn de kans om bij te blijven in hun job, en niet met verouderde competenties en kennis te werken, een risico dat stijgt met de jaren anciënniteit en het soort functie.

Zo creëer je ‘leergoesting’ en leerhonger om een leven lang te leren. Zoals het spreekwoord zegt: al doende leert men.

Nog een tip: creëer een leercultuur en omarm een feedbackcultuur. Voorzie bijvoorbeeld een punt op de teamagenda: ‘En, wat hebben wij geleerd van elkaar ?’ Zo werken werknemers samen en blijft een team op een natuurlijke wijze up to date. Dat doet Peggy De Prins trouwens zelf ook als ze de eindwerken van haar studenten beoordeelt: ‘Wat heb ik als prof geleerd van jou, beste student ?

 

Wapenstilstand in de war for talent: samenwerken als antwoord

Bijdrage van Peggy De Prins en Ans De Vos, professoren aan AMS en Universiteit Antwerpen – Congres HRM in de overheid – 15 juni 2023 – Gent

 
 
 
 
 

​ 

Leave your thoughts

Archieven

Categorieën

Werkenbijdegemeente  is een partnersite van: werkenbijdeoverheid