Sorting by

×

Wat je bij nieuwe medewerkers moet evalueren…

 

Opvolgen en evalueren van nieuwe werknemers is een cruciaal proces dat overheden helpt om medewerkers te ontwikkelen, maar ook te beoordelen in welke mate nieuwe medewerkers in de organisatie passen. Evalueren van nieuwe medewerkers is in die zin voor zowel medewerker als organisatie waardevol.

Wat zijn zaken die je  opneem bij  de evaluatie van nieuwe medewerkers ?

 

A.    WAARDEN EN ETHIEK

1.    Is er afstemming tussen de waarden van uw organisatie/team en deze van de medewerker ?

Als zorgvuldigheid, wettelijkheid en objectiviteit bijvoorbeeld belangrijke waarden zijn in uw overheidsorganisatie, moet u medewerkers vinden die op dezelfde wijze te werk gaan in uw organisatie. Een belangrijk gegeven om te evalueren is in die zin de afstemming van waarden. Veel organisaties hebben vaak hun visie en waarden uitgeschreven, maar  vergeten dit mee te evalueren bij hun nieuwe medewerkers.

2.    Hoe zit het met de werkethiek van de medewerker ?

Het werken bij de overheid  vraagt een eigen werkethiek. De ethiek van de publieke dienstverlening  is gebaseerd op vijf belangrijke fundamentele deugden; die onder meer eerlijkheid, transparantie, verantwoordelijkheid, efficiëntie en geen belangenvermenging omvatten.

 

B. GROEI, ONTWIKKELING EN AANPASSING

3.    Is er vermogen tot groei  en ontwikkeling ?

Meer en meer organisaties focussen zich op groei en ontwikkeling.  Groei vereist snel leren, maar ook kunnen omgaan met feedback en leren uit de fouten die men maakt. Kan de medewerker met feedback omgaan ? Leert hij uit de ervaringen die zijn opgedaan ?

 

4.    Hoe zit het met het aanpassingsvermogen van de medewerker ?

Een van de criteria die belangrijk zijn voor organisaties is het vermogen van een medewerker om aan een breed scala aan taken te werken of deze te verkennen. Deze medewerker kan zich vaak het beste aanpassen aan veranderingen, en gezien veranderingen snel gaan toont dit iets over het aanpassingsvermogen van de medewerker. We kunnen daarbij dit operationaliseren in 3 dimensies waarin aanpassingsvermogen zich laat zien: tijd, taken en mensen.

 

C. PERSOONLIJKE KWALITEITEN EN TALENT

5.    Hoe zit het met een aantal persoonlijke kwaliteiten  van de medewerker ?

Toont de nieuwe medewerker zich vriendelijk tegenover collega’s?  Is er initiatief en zelfstandigheid aanwezig ? Kan de medewerker met stress om ? Deze vragen zijn belangrijk omdat deze competenties moeilijker te ontwikkelen zijn dan technische competenties .  Door dit in een vroeg stadium te bespreken kunnen hier ontwikkelingsplannen worden aan gekoppeld.

 

6.    Hoe zit het met de talenten van de medewerker ?

Talenten zijn gedragingen die productief kunnen worden toegepast binnen de werkomgeving. Zelfs als de waarden van iemand aansluiten bij de organisatie, moeten ze nog steeds over de talenten beschikken die nodig zijn voor de functie.  Hier kan gedacht worden aan talenten als analysevermogen, synthetische zin, het vermogen tot samenwerken, diplomatie, argumentatievermogen, kritisch denken, …

 

Bron:

Evaluatie in evolutie, Vandenbroele 2022.

Evalueren van nieuwe medewerkers. Een andere invalshoek. Chris De Meerleer, 2023

 
 
 
 
 
 

​ 

Leave your thoughts

Archieven

Categorieën

Werkenbijdegemeente  is een partnersite van: werkenbijdeoverheid