Werken bij lokale besturen: prijs voor de loopbaan (Servantes Award)

Op 26 oktober 2023 werd voor de tweede keer de Servantes Award uitgereikt, de prijs voor de medewerkers van lokale besturen. Met die prijs wil Servantes de local civil servant huldigen en het werken bij lokale besturen in een positief daglicht stellen.

De prijs voor de loopbaan bekroont een medewerker met een verdienstelijke staat van dienst in de organisatie. De medewerker is nog in dienst, heeft recent de organisatie verlaten wegens einde loopbaan of staat op het punt om de organisatie te verlaten.

Foto: Ronny De Coster

William De Beuckelaere, projectleider technieken bij de technische dienst van Zorgvereniging Mintus (voorheen OCMW Brugge) krijgt de carrièreprijs. William startte als onderhoudsman bij het toenmalig WZC Ten Boomgaarde en is doorgegroeid tot projectleider technieken. Hij maakt al tientallen jaren deel uit van de wachtdienst en is vaste vrijwilliger op opendeurdagen. William stelde zijn pensioen uit tot een groot project van het WZC volledig werd voltooid en er een vervanger voor hem werd gevonden.

“William is een voorbeeld van een werknemer die binnen een openbaar bestuur elke dag opnieuw gedurende meer dan 40 jaar het beste van zichzelf geeft”, prijst zijn collega Ann Vandycke hem.

De jury is unaniem lovend: “Gedurende meer dan 40 jaar ging deze laureaat geen uitdaging of inspanning uit de weg. Hij stelde steeds het belang van de organisatie, de medewerkers en de cliënten voorop, over de muurtjes heen. Hij kan beschouwd worden als een modelcollega in een moeilijke sector.”

tweede plaats: De tweede prijs voor de carrière gaat naar Ilse Van Thielen, die gedurende jaren diverse functies uitoefende in Hasselt, waaronder maatschappelijk werker, medewerker van de personeelsdienst, projectleider en vertrouwenspersoon. Nadat zij vorig jaar met pensioen “moest” als coördinator van het klantencontactcenter, werd ze er toch weer actief, nu als uitzendkracht.

“Ilse is multi-inzetbaar. Dat is een van haar grote sterktes. Elke rapportering of overleg, meestal vrij kort, eindigde ​ steevast met: Da komt goed, secretaris. Ik zorg daarvoor”, getuigt ere-stadssecretaris Jean-Paul Houben.

De jury prijst deze kandidaat als een duizendpoot met een ongeziene werkijver, die kan meedenken met alle niveaus van de organisatie. “Zelfs na haar pensioen kon zij geen afscheid nemen van haar geliefde omgeving. Dat maakt haar een perfecte vertegenwoordiger van het engagement van lokale civil servants.

Derde plaats: Chris Vercauteren, diensthoofd onthaal en burgerzaken uit Puurs-Sint-Amands sluit het rijtje van laureaten voor de carrièreprijs af. Vercauteren was in tal van rollen actief in Puurs-Sint-Amands: van medewerker sociale werkplaats over hoofd sociale diensteneconomie tot verantwoordelijke onthaal. Sinds enkele jaren is zij diensthoofd onthaal en burgerzaken. Zij werkte loyaal mee aan de hervorming van het toenmalige OCMW, onder meer door het uitbesteden van haar eigen ‘kind’, het lokale dienstenchequebedrijf. Het nieuwe dienstverleningsconcept van de gemeente, dat onder haar leiding tot stand kwam, won in 2018 de Publica Award for Technology. In een recent onderzoek van Thomas Moore Hogeschool prijkt het onthaal als beste van de onderzochte besturen.

“Chris is één van de medewerkers die niet alleen mij sterk inspireert en motiveert om van Puurs-Sint-Amands een gemeente te maken waar het aangenaam werken en vertoeven is”, looft algemeen directeur Raoul Paridaens haar.

Voor de jury belichaamt Chris Vercauteren al meer dan veertig jaar de klantgerichtheid die het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands wil uitstralen.

Werken bij lokale besturen: prijs voor de nieuwkomer (Servantes Award)

Werken bij lokale besturen: prijs voor het team (Servantes Award)