Werken bij lokale besturen: prijs voor de nieuwkomer (Servantes Award)

Op 26 oktober werd voor de tweede keer de Servantes Award uitgereikt, de prijs voor de medewerkers van lokale besturen. Met die prijs wil Servantes de local civil servant huldigen en het werken bij lokale besturen in een positief daglicht stellen.

De prijs voor de nieuwkomer bekroont een medewerker die recent in dienst is getreden bij het lokaal bestuur en de overstap heeft gemaakt vanuit een ander lokaal bestuur, een privé-organisatie, een andere overheidsorganisatie,…

Eerste plaats in de categorie ‘Nieuwkomer’ gaat naar onthaalmedewerker Kateryna Glavanar uit Merelbeke

Foto: Ronny De Coster

Kateryna Glavinar kwam in dienst in Merelbeke in 2022. Zij startte in een artikel 60-tewerkstelling die ze combineerde met een job als poetshulp. Zij ging zich verdiepen in de onthaalfunctie en nam deel aan een intern examen waarop ze de jury kon overtuigen van haar talenten.

Bij de Oekraïense inwoners staat Kateryna gekend omdat zij bij haar in hun moedertaal uitleg kunnen krijgen over de administratieve processen die zij moeten doorlopen.

“Kateryna is een enthousiaste, zorgzame collega die zich snel als een vis in het water voelde om onze klantgerichte visie uit te dragen.”, vertelt diensthoofd Eva Faes.

De jury lauwert het parcours van deze laureaat, maar ook van de gemeente. “Lokale besturen bieden mensen kansen voor opwaartse mobiliteit: dit is een verhaal van kansen krijgen en grijpen. De laureaat heeft zich op heel korte termijn ingewerkt en is een gewaardeerde collega geworden in het lokaal bestuur.”

Tweede plaats: Stijn Cool (polyvalent medewerker en klusjesman bij Welzijnsvereniging Ons Huis in Brugge). Hij heeft een loopbaan als werkbegeleider, opvoeder, administratief bediende en werfleider. “Stijn is een absolute meerwaarde voor de ganse organisatie. Hij  bracht nieuwe inzichten, oplossingen en know-how binnen in de organisatie”, loven zijn collega’s hem.

De jury prijst Stijn onder meer omwille van zijn rol als perfecte “liaison officer” tussen afdelingen en collega’s, met een warm hart voor de bewoners en hun familie. ​

Derde plaats: Karolien Alders, financieel directeur van de gemeente Tessenderlo gaat aan de haal met de derde prijs in de categorie ‘Nieuwkomer’. Met haar jarenlange ervaring in de privésector, bij de federale overheid en de non-profit nam zij een aantal ingrijpende initiatieven om de budgetten en de meerjarenplanning efficiënter op te maken en op te volgen. “Met Karolien waait er een frisse wind door het financiële landschap van lokaal bestuur Tessenderlo”, aldus Tom Thijsmans, algemeen directeur van Tessenderlo.

Volgens de jury is deze laureaat erin geslaagd om de financiële dienst weer ‘sexy’ te maken. Haar professionalisme en gedrevenheid zorgden voor meer financieel bewustzijn en verantwoordelijkheid bij alle diensten.

Werken bij lokale besturen: prijs voor het team (Servantes Award)

Werken bij lokale besturen: prijs voor de loopbaan (Servantes Award)